FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/04/2018

Vad är straffet för bidragsbrott?

Jag har haft socialbidrag i ett år och fått lön samtidigt utan att redovisa. Tjänat 93000 brutto. Redovisar i efterhand med deklarationen hos min handläggare på soc. Vad blir straffet?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar det som du gjort dig skyldig till bidragsbrott enligt 2 § bidragsbrottslagen. När man får bidrag från en myndighet har man inför varje eventuell utbetalning en skyldighet att informera myndigheten om omständigheter som kan påverka bidragsstorleken. Varje gång man avviker från att berätta om en ökad inkomst ses därför som ett brott. Eftersom lön vanligtvis betalas ut varje månad och eftersom bidrag ges varje månad för sig har du under ett år gjort dig skyldig till 12 fall av bidragsbrott.

Straffet för 12 fall av bidragsbrott kan variera från böter till fängelse. Var på skalan ditt straff hamnar beror främst på hur stor summa du fått i bidrag med anledning av dina felaktigt lämnade uppgifter.

Domstolen har till exempel dömt ut villkorlig dom i förening med dagsböter och skyldighet att betala 800 kronor till brottsofferfonden i ett fall där personen gjort sig skyldig till 31 fall av bidragsbrott. Personen hade genom brottet fått 36 000 kronor felaktigt utbetalat till sig. Personen var tidigare ostraffad och domstolen ansåg inte att det fanns någon risk för återfall i brottslighet.

Av statistisk framkommer att det vanligaste straffet för bidragsbrott också är villkorlig dom i förening med dagsböter och en skyldighet att betala 800 kronor till brottsofferfonden.

Villkorlig dom innebär i princip en varning. Du släpps ut i det fria och får fortsätta leva ditt liv som vanligt. Du ska vara skötsam och försörja dig efter bästa förmåga. Begår du under dessa två år ett nytt brott, och det nyare brottet är ett sådant att fängelse egentligen inte hade varit nödvändigt, kan domstolen ändå döma ut fängelse för det nya brottet eftersom du begått brotten under prövotiden – vilket anses försvårande.

Dagsböter innebär att du måste betala en summa till staten varje dag. Antalet dagar bestäms utifrån hur grovt brott du begått. För bidragsbrott brukar antalet dagar variera mellan 40 och 70 dagar. Hur stor summa du varje dag måste betala bestäms efter dina inkomstförhållanden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare