Vad är straffet för att lura banken på pengar?

Hej, jag är X, och här är en man i min miljö som har missbrukat sitt kreditkort.

I synnerhet begick två personer brottet med bankkontot.

En person äger bankkontot och bankkortet och den andra personen är hans kompis.

Den stulna summan av bankkontot är 12 000 kronor.

Nästa dag informerade bankkontoägaren banken om att någon hade stulit sitt bankkort och alla pengar från bankkontot försvann.

Den verkliga historien är att betalkortet användes av ägarens vän att dra tillbaka alla pengar från bankkontot.

Banken trodde den historien är sant, så banken snart överförde 12 000 kronor till bankkontot.

Så det fanns ytterligare 12 000 kronor på bankkontot och det fanns ytterligare 12 000 kronor i kompisens ficka.

Jag undrar vad straffet är för ett sådant brott.

Självklart ska jag rapportera det till banken och till polisen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om brott och straff finns framför allt i Brottsbalken (BrB). Om jag förstår dig rätt så handlar din fråga om en situation där två personer på något sätt har lyckats lura banken på 12 000 kr genom att låtsas som att bankkontoägaren utsatts för stöld.

Genom att vilseleda en bank på detta sätt och lura banken till att överföra 12 000 kr till mannen som äger bankkontot och bankkortet, har personerna troligtvis gjort sig skyldiga till brottet bedrägeri (BrB 9 kap. 1 §). Straffet för bedrägeri är fängelse från två veckor till högst två år. Exakt vilket straff personerna i din fråga skulle få om de döms för bedrägeri är svårt att säga, eftersom domstolen alltid gör straffbedömningen utifrån den specifika situationen.

Jag rekommenderar dig verkligen så som du själv säger att rapportera brottet till banken och polisen, om du vet om att detta har hänt. Polisens telefonnummer för att lämna tips eller anmäla brott är 114 14 och är öppet dygnet runt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare