Vad är straffet för att köra en elscooter fortare än 20 km/h på allmän väg?

Vad kan det bli för straff om man framför en el-scooter på allmänn väg som går fortare än 20kmh?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag först redogöra allmänt vad som gäller för elscootrar/elsparkcyklar.

Elscootern klassas som cykel och omfattas av samma regler som cyklar, förutsatt att den inte går fortare än 20 km/h och/eller har kraftigare motor än 250 w (2 § lagen om vägtrafikdefinitioner)

För elsparkcyklar som går fortare än 20 km/h eller har en motor på mer än 250 w, är reglerna lite oklara. Men det troligaste är att de då klassas som "övriga fordon" och får inte köras på allmän mark utan enbart i inhägnat område. Möjligtvis skulle de kunna klassas som moped klass II, men då måste de leva upp till de krav som gäller för moped klass II.

Om man skulle köra en elscooter som går snabbare än 20 km/h på allmän väg, skulle det förmodligen klassas som olovlig körning.

Olovlig körning regleras i 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Vanligtvis är straffet för olovlig körning böter. Men om brottet har skett vanemässigt eller annars anses som grovt, kan föraren dömas till fängelse i högst 6 månader.

Sammanfattningsvis, om man kör en elscooter som går fortare än 20 km/h, på allmän väg, kommer det förmodligen räknas som olovlig körning och därmed blir straffet troligtvis böter, eller vid grovt brott, fängelse i högst 6 månader.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Du kan även vända dig till en av våra jurister och boka tid på lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare