Vad är skillnaden mellan likhets- och objektivitetsprincipen?

Hej!

Vad är skillnaden mellan likhetsprincipen och objektivitetsprincipen? När man sätter ord på vad principerna faktiskt innebär hittar jag ingen distinkt skillnad mellan dem. Är den ena principen viktigare än den andra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Både likhetsprincipen (ibland även kallad likabehandlingsprincipen) och objektivitetsprincipen går att utläsa ur grundlagen. I Regeringsformen (RF), som är en av våra grundlagar, står att domstolar, förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet ska beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet (RF 1 kap § 9.)

Likhetsprincipen innebär att alla är lika inför lagen. Det innebär att lika fall ska behandlas lika. Om omständigheterna i övrigt inte skiljer sig ska man alltså nå samma beslut när man tillämpar en regel. Det ska inte spela någon roll om man döms av en domare i Malmö eller i Kiruna, till exempel.

Objektivitetsprincipen innebär att man ska vara saklig och opartisk, och alltså inte ta hänsyn till saker som inte är relevanta för lagen. Om en viss lag till exempel gör skillnad gällande ålder ska man beakta just ålder på personen i fråga, men inte till exempel kön eller hudfärg.

Principerna går i varandra, och fyller samma syfte att säkerställa rättvis behandling. Något förenklat kan man säga att skillnaden är att likhetsprincipens kärna är att alla ska vara lika inför lagen, och objektivitetsprincipens kärna är att man inte ska ta hänsyn till irrelevanta faktorer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare