FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/12/2018

Vad är skillnaden mellan hemlig övervakning och avlyssning av kommunikation?

vad är skillnaden mellan hemlig övervakning av elektronisk kommunikation och hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ? betyder hemlig övervakning av elektronisk kommunikation att polisen ser vad man skriver på Internet och vilka sidor man är inne på från mobiltelefonen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hemlig övervakning av elektronisk kommunikation är ett hemligt tvångsmedel som innebär att uppgifter inhämtas om meddelanden som överförs eller har överförts, till eller från ett telefonnummer eller annan adress, från en brottsmisstänkt. Det kan även innebära att det hämtas in vilka elektroniska kommunikationsutrustningar som har funnits inom ett visst geografiskt område eller i vilket geografiskt område en viss elektronisk kommunikationsutrustning finns eller har funnits (27 kap. 19 § Rättegångsbalken, RB). Syftet med den hemliga övervakningen är att med hjälp av uppgifterna säkerställa vem eller vilka en misstänkt person har eller har haft kontakt med, samt vart vederbörande befinner eller har befunnit sig. Den hemliga övervakningen torde innebära att, om tekniskt möjligt, kan polisen bland annat se vilka sidor den misstänkte besökt men även vem den misstänkte ringt eller skrivit till och hur långa eventuella telefonsamtal varat.

Hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation innebär istället att meddelanden i hemlighet avlyssnas eller tas upp för återgivning av innehållet i meddelandet (27 kap. 18 § RB). Den hemliga avlyssningen kan innefatta avlyssning av telefonsamtal, men torde i den mån det är möjligt, även kunna innefatta avlyssning av andra kommunikationsvägar såsom t.ex. chattjänster, e-post m.m.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare