FrågaFAMILJERÄTTGod man28/01/2018

Vad är skillnaden mellan god man och anhörigbehörighet?

Hej!

Jag undrar vad en godman får göra som inte en med anhörigbehörighet får göra?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Godmanskap och anhörigbehörighet regleras i Föräldrabalken som du hittar här.

Vad får man göra med anhörigbehörighet?

Som anhörig kan man i vissa fall utan någon särskild fullmakt hjälpa en närstående med ekonomiska angelägenheter som har anknytning till den dagliga livsföringen, 17 kap 1 § FB. Det kan exempelvis handa om att betala hyra, räkningar, lämna in deklaration, ansöka om olika bidrag för den närstående eller hjälpa den närstående med att köpa saker till hemmet. Det är alltså enbart fråga om ekonomiska angelägenheter.

Det är dock viktigt att uppmärksamma på att det måste vara uppenbart att den närstående behöver hjälp på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållanden.

Som anhörig har man vissa skyldigheter som framgår av lag. Man måste handla i den enskildes intresse och beakta dennes vilja eller förmodad vilja, hålla de ekonomiska medlen avskild samt dokumentera åtgärderna man gör på ett lämpligt sätt, 17 kap 4 § FB. Exempelvis spara kvitton.

Om man handlar i strid mot den enskildes intresse eller på något annat sätt uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar den anhörige skada kan man bli skadeståndsskyldig, 17 kap 5 § FB.

Vad kan man göra som god man?

Det är domstolen som bestämmer om den enskilde ska förordnas en god man. En god man kan förordnad om den enskilde på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Den enskilde måste samtycka till en god man utses, 11 kap 4 § FB.

Godmanskap bygger även här på samtycke och ska anpassas efter individen. Ibland kan den enskilde vara tillräckligt intellektuellt frisk för att ha en god man men det inte går att ha en god man eftersom den enskilde vägrar samtycka till någonting och tar inte hand om sig själv på ett lämpligt sätt, då kan det istället bli tal om att man måste förordna om en förvaltare.

Godmanskap är mer långtgående än anhörigbehörigheten. Den anhörige kan som sagt bara hjälpa den enskilde med ekonomiska angelägenheter som är kopplade till livsföringen medan man som god man också kan företräda den enskilde i dennes juridiska och personliga intressen, 12 kap 2 § FB. Exempel på juridiska och personliga angelägenheter kan vara att företräda den enskilde i domstol eller vid kontakt med myndigheter, företräda den enskilde i dödsbo eller se till att den enskilde får rätt stöd och hjälp av samhället. Däremot finns det när det gäller godmanskap en presumtion för att samtycke finns om det handlar om åtgärder inom det dagliga hushållet.

En god man är skyldig att fullgöra sina skyldigheter och handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde 12 kap 3 § FB. Man har också som vid anhörigbehörighet en dokumentationsskyldighet, dvs dokumentera de åtgärder man gör samt se till att ekonomiska medel inte blandas med de tillgångar som den gode mannen förvaltar, 12 kap 4-5 §§ FB.

Precis som vid anhörigbehörighet kan den gode mannen kan bli skadeståndsskyldig om denne handlar mot den enskildes vilja, 12 kap 14 § FB.

Vad är skillnaden mellan godmanskap och anhörigbehörighet?

Den största skillnaden är alltså att anhörigbehörighet gäller bara ekonomiska angelägenheter som är kopplade till livsföringen medan god manskap gäller både ekonomiska, juridiska och personliga angelägenheter för den enskilde. Både godmanskap och anhörigbehörighet bygger på samtycke, man kan aldrig vidta åtgärder utan samtycke om det inte handlar om vissa speciella omständigheter. Som tidigare har nämnt så kan man som god man och anhörig bli skadeståndsskyldig om man gör mer än vad man får. Man måste också dokumentera de åtgärder man gör för den enskilde. Som enskild har man kvar sin rättshandlingsförmåga om man har godmanskap eller anhörigbehörighet det vill säga man kan göra saker utan att gode mannen eller den anhörige samtycker.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare