FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/10/2019

Vad är skillnaden mellan anbud och utbud?

Hej! I helgen skulle jag och några kompisar ut på krogen, där det var inträde och kö. Vi ställde oss i kön innan kl 23, då inträdespriset kostade 70kr, men pågrund av att kön var lång så kom vi in efter kl 23, då inträdet höjts till 120kr. Vi blev såklart irriterade på detta då vi vart där innan i god tid, och fått vänta på att bli insläppta pågrund av att man släppt in horder av folk som haft lista in till krogen, så när vi skulle betala inträdet kom jag och tänka på en sak min gamla juridiklärare sagt: att en beställning sker i samma stund man ställer sig i kön. Vi lyckades med det här argumentet komma in för 70kr, men jag undrar fortfarande vilka lagar man kan använda för att styrka det här argumentet och vart man finner dom. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna frågan får besvaras utifrån allmänna avtalsrättsliga grundsatser och vi får utgå från avtalslagen (avtL). Utgångspunkten för all avtal är att ett avtal uppkommer genom anbud och accept. Ett anbud lämnas och en accept bekräftar anbudet, därefter har vi ett bindande avtal. Den som lämnar ett anbud är bunden enligt huvudregel under en skälig tid (jfr 3 § avtL). Frågan är om klubben har lämnat ett bindande anbud.

Inledningsvis kan konstateras att priser och andra erbjudande som riktar sig mot en omfattande krets utgör s.k utbud (jfr 9 § avtL). Innebörden av utbud är att säljaren inte är bunden av sitt pris, utan uppfordrar andra att komma med anbud som säljaren i sin tur kan acceptera eller omförhandla. Detta får effekten av att alla priser du ser i skyltfönster eller i annonser om inträdespriser inte utgör bindande anbud. Ett av kraven på ett bindande anbud är nämligen att det ska vara riktat mot en specifik mottagare. Klubben har alltså inte lämnat ett bindande anbud, utan ett utbud.

Rimligtvis är det så att om du kommer fram till dörren innan 23 kan du förvänta dig att betala 70 kr för inträde. Det är först vid dörren du kan lämna ditt anbud, och det är först när näringsidkaren får ta del av ditt anbud som ett avtal kan komma till stånd.

För att bemöta din lärares påstående att "beställningen påbörjas i kön" uppfattar jag som att denne menade att genom att Du ställer dig i kön uttrycker du en vilja att ingå avtal med en näringsidkare. När du kommit fram i kön, lämnar du ett anbud som näringsidkaren sen får ta ställning till. Därefter uppstår eventuellt ett avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare