Vad är skälig hyra vid andrahandsuthyrning?

Hej, funderar på att hyra ut ett av dom två sovrummen i hyresrättenl jag bor i med min sambo och undrar vad skälig hyra skulle vara?

Rummet är 15 kvm stort och den inneboende skulle ha skulle ha tillträde till resten av lägenhetens utrymme förutom vårt sovrum. Drift kostnaderna ligger runt 9000kr i månaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har ett förstahandskontrakt på hyresrätten och nu vill hyra ut rummet i andra hand. Regler och vilka priser man får ta skiljer sig om det rör en bostadsrätt eller en hyresrätt. När det handlar om en hyresrätt är det hyreslagen (vardagligt språk) som gäller. Den återfinns i det 12 kap i jordabalken (JB).

Vad är skälig hyra för en hyresrätt?

Hyran ska beräknas utifrån vad hyresvärden (du och din sambo) själv betalar i hyra. Jag antar att det rör sig om en lägenhet på 3 rum. Om två personer bor tillsammans och delar lika på allting är det rimligt att hyresgästen då står för hälften av hyran + driftkostander så som el och försäkring. Eftersom er hyresgäst kommer att dela bostaden med dig och din sambo kan det vara rimligt att utgå från lite mindre än hälften av hyran. För att veta vad en skälig hyra skulle ligga på kan du jämföra med andra rum som hyrs ut i samma område och av liknande storlek, då får du ett hum om vad prisnivån ligger på. Om du hyr ut rummet möblerat har du rätt att göra ett påslag på hyran, det finns ingen lagregel som säger hur mycket men hyresnämnden brukar acceptera ett påslag på mellan 10 – 15 %. Ingår även andra förmåner som t.ex. parkering har du rätt att göra ett tillägg för det.

Hur mycket kan du ta i hyra?

Det är svårt att ge ett konkret svar utan att veta hur stor lägenheten är, vilket område den ligger i etc. Men utgå från informationen ovan så bör du komma fram till ett skäligt pris. Om ni delar någorlunda lika på lägenheten är alltså ungefär halva din månadshyra rimlig. Du får sedan göra ett påslag om 10 – 15 % om du hyr ut möblerat och även göra tillägg för andra förmåner som t.ex. parkering. På nätet finns det kalkylatorer som kan hjälpa dig att beräkna priset. Kolla på hyresnämndens samt boupplysningens hemsida så hittar du all nödvändig information samt får hjälp att beräkna hyran.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare