Vad är skälig hyra i för ett rum i en bostadsrätt?

Hej! Min syster har köpt en lägenhet för ca 5 månader sedan och har ett litet rum över som vi har pratat om att jag ska flytta in i. Men nu har det uppkommit lite frågor inom familjen angående vad som ska betalas i hyra. Det är nämligen så att min syster har tagit ett lån för att kunna köpa denna bostadsrätt och betalar ränta och amorterar, allt som allt betalar hon nästan 8000 kr. Jag har hört lite olika angående vad jag då ska betala. Ska jag betala 8000/2=4000 kr så betalar jag en del av både ränta och amortering. När min syster frågade sin bankman vid köpet av lägenheten så sade han att eftersom detta är hennes boendekostnad så borde en inneboende få betala 4000 i detta fall. Men på annat håll så har jag hört att jag som inneboende får inte ta del av värdeökningen på lägenheten i och med att jag inte äger lägenheten. Så dilemmat är helt enkelt ska jag som inneboende även betala ränta och/eller amortering?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Uthyrning av bostadsrätt eller del i bostadsrätt regleras i privatuthyrningslagen, här. Där stadgas att bostadsrättinnehavaren har rätt att ta ut skälig hyra. Det som man får räkna med då är i) driftkostnader, och ii) kapitalkostnader. Driftkostnader är sådana kostnader som är kopplade till driften till bostadsrätten, som t.ex. kostnader för vatten och värme. Kapitalkostnader är sådana kostnader som är kopplade till det kapital som är bundet i bostaden och hur mycket detta kostar bostadsrättsinnehavaren. Här hittar ni ett enkelt instrument där ni kan räkna ut hur mycket som är skälig i hyra i ditt och din systers fall.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare