Vad är särkullsbarns rätt vid arv?

Särkullsbarn (mina)

Om jag förstår dett rätt?

De har rätt till hela sitt arv om jag dör?

Om jag skriver ett testamente där jag kan bestämma att de bara får sin laglott (50%) och resten när min fru dör?

Jag kan kommer överens med mina särkullsbarn att dom godkänner att dom inte skall ta ut sin laglott utan

skall få hela sitt arv efter det att min fru har dött, efterarv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De barnen som du har sedan ett tidigare äktenskap är så kallade särkullbarn. Detta är barn som inte är makarnas gemensamma. Huvudregeln är att arvet efter dig kommer tillfalla efterlevande make. Eftersom dina barn inte är barn till din fru, s.k. bröstarvinge, har dock barnen rätt att få ut sin arvslott direkt från dig vid din bortgång, 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Man kan inte testamentera bort laglotten från sina barn precis som du skriver. Laglotten utgör halva arvslotten. Särkullbarnen kan välja att invänta sitt arv tills dess att din nuvarande fru har gått bort och det kommer därmed utgöra efterarv enligt 3 kap 9 § Ärvdabalken. Du kan därmed komma överens om detta med dina barn.

Emil LarssonRådgivare