Vad är samboegendom och kan en bil utgöra samboegendom?

Hej! Jag undervisar i privatjuridik och behöver hjälp med ett dilemma: "Maja och Alexander är sambos. Maja köper en äldre bil för 50 000 kr som hon kör till arbetet med varje dag. På helgerna använder kärleksparet bilen att köra med till Alexanders sommarstuga. På onsdagskvällar använder Alexander bilen för att köra till fotbollsträningen." Skulle bilen räknas som enskild egendom vid en bodelning? Jag kan se att det kan tolkas som både och men kan inte förklara för eleverna.. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsliga regleringen kring Sambor går att hitta i sambolagen, som du kan klicka in på (här)!

Vad som utgör samboegendom

Det som ingår i samboegendomen är sambors gemmensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning ( 3 § Sambolagen). Det finns med andra ord två omständigheter som måste vara uppfyllda. Det första är att egendomen ska avse “bostad” eller “bohag”, faller en egendom utanför dessa begrepp så är det inte samboegendom. Den andra omständigheten är att egendomen ska ha förvärvats för att användas gemensamt av samborna.

Vad som avses med “bostad” och “bohag” framgår av 5 – 6 § Sambolagen. Den gemensamma bostaden är helt enkelt den bostad som samborna använder som hem. För att vara "gemensamma bostaden” krävs det att bostaden är avsedd för just detta och att det till största delen är vad den används till (5 § Sambolagen). Exempelvis skulle generellt inte ett garage eller en företagslokal som en av samborna äger kunna utgöra samboegendom, då egendomen är avsedd för ett annat ändamål än att vara den gemensamma bostaden. Vad som kan utgöra bohag är möbler, husshållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för gemensamma hemmet (6 § Sambolagen). Det ska alltså röra sig om lös egendom i det gemensamma hemmet som är avsett för det gemensamma hemmet. Padelracket, shackbräde eller andra fritidsföremål är således inte bohag (se även 7 § Sambolagen). Dessutom hör inte egendom som förvärvats innan sambotiden eller egendm som inte har förvärvats till gemensam användning till beänmning “bohag” då det inte har varit avsedda för “det gemensamma hemmet” (5 § Sambolagen).

Kan en bil urgöra samboegendom och ingå i bodelnignen?

En bil kan inte utgör samboegendom då bilen varken kan vara “den gemensamma bostaden” eller vara bohag som är avsedd för det gemensamma hemmet. Då en bodelning mellan två sambor enbart avser samboegendom så ska inte bilen tas upp i bodelningen (8 § sambolagen). Så även om bilen är en egendom som många sambor har och använder gemensamt så faller den helt enkelt utanför en bodelning mellan sambor.

Sammanfattning

En tumregel för att se om någoting är samboegendom eller inte är att fråga sig: Är egendomen bostaden som samborna lever i? Eller är egendomen någonting som sambon har införskaffat till det gemensamma hemmet och som ska brukas av båda? Om svaret blir ja på någon av frågorna så är oftast egendomen samboegendom, om svaret blir nej så är det inte det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare