FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/03/2019

Vad är reglerna för avbokning?

Hej,

Jag hade en tid hos en KBT:are den 14/2 på morgonen vid 10.00

På natten fick jag maginfluensa och ringde därför direkt på morgonen vid 7.30 och meddelade på telefonsvararen att jag blivit magsjuk och därför intekunde komma.

De skickar mig en faktura och hävdar att de har 24 h avbokningspolicy och/eller att jag måste kunna uppvisa läkarintyg för besök i sjukvården.

Har de verkligen rätt att göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Många företag som erbjuder någon form av tjänst har en policy att fakturera för sen avbokning. Reglerna brukar vara reglerade i avtalet mellan dig och företaget. Oftast tas det del av avbokningsregler från företaget vid bokning, antingen genom att man muntligen informeras eller genom att det finns villkor som godkänns vid en webbokning. Exakt hur det är i ditt fall kan jag däremot inte svara på. Om du blivit informerad om avbokningspolicyn är det en del av ert avtal. För att undslippa att betala avgiften kan du dock skaffa ett läkarintyg för din sjukdom.

Har du inte blivit informerad om avbokningen och inte godkänt några villkor, kan du eventuellt försöka hävda att ni inte ingått ett avtal i vilket avbokningsinformationen ingick och att du därför inte är betalningsskyldig.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare