FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/10/2023

Vad är preskriptionstiden för vapenbrott och vapensmuggling?

Hej. Vad är preskriptionstiden för vapenbrott, brott mot vapenlagen och smuggling som resulterade i en villkorlig dom och 75 timmars samhällstjänst? Straffvärdet för dessa brott var två månader i fängelse men som nämnt ovan så resulterade det i samhällstjänst med villkorlig dom. När gallras detta från belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskriptionstid
Efter en viss tid preskriberas brott, vilket innebär att de inte längre kan tas upp till åtal. Man kan heller inte bli dömd för brottet om det har preskriberats. För att bedöma preskriptionstiden utgår man från straffskalan, i enlighet med brottsbalken (BrB) 35 kap 1 § punkt 3. Preskriptionstiden blir längre ju allvarligare ett brott är.

BrB 35 kap 1 § Om maximistraffet för brottet är

  • ett års fängelse är preskriptionstiden två år
  • två års fängelse är preskriptionstiden fem år
  • högre men inte över åtta års fängelse är preskriptionstiden tio år
  • fängelse på viss tid över åtta år är preskriptionstiden femton år
  • fängelse på livstid är preskriptionstiden tjugofem år

Vapenbrott
Den så kallade vapenlagen stadgar särskilt ansvar för vapenbrott, vapenlagen 9 kap 1 §. Vapenbrott inträffar om någon avsiktligen innehar ett skjutvapen som  den egentligen inte har rätt att ha, eller om en person avsiktligen lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att ha vapnet. Straffet är då fängelse i högst tre år.

Preskriptionstiden för vapenbrott beror på om du begått handlingen med uppsåt eller oaktsamhet (vapenlagen 9 kap 1 §). Det är svårt utifrån din ställda fråga att läsa ut vad du fick för straff för respektive brott. Det som gäller är att om du har begått brottet med uppsåt (vapenlagen 9 kap 1 § första stycket) gäller 10 års preskriptionstid (BrB 35 kap 1 § punkt 3), eftersom att maximistraffet är tre år.

I din fråga uttrycker du "brott mot vapenlagen", men det är flera brott som kan begås mot vapenlagen, bland annat vapenbrott, grovt vapenbrott och synnerligen grovt vapenbrott. Således är det svårt för mig att veta vilket brott du åsyftar.

Smuggling

Det är svårt att förstå ur frågan vilket smugglingsbrott som åsyftas, men jag tolkar det som att det handlar om vapensmuggling eftersom att frågan i övrigt handlar om vapenbrott. Genom 6 a § i smugglingslagen straffbeläggs smuggling av vapen såsom vapensmuggling. Vapensmuggling delas upp i ringa vapensmuggling, vapensmuggling av normalgraden, grov vapensmuggling och synnerligen grov vapensmuggling.

Aktuell preskriptionstid beror efter vad det är för smugglingsbrott som har begåtts, eftersom straffskalan är utgångspunkten. För exempelvis vapensmuggling av normalgraden (smugglingslagen 6 a §) gäller 10 års preskriptionstid (BrB 35 kap 1 § punkt 3), eftersom att maximistraffet är tre år.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare