FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/06/2018

Vad är preskriptionstiden för illegal nedladdning av film?

Hur lång är preskriptionstiden för att kunna bli åtalad/bötfälld efter att ha laddat ner en film olagligt på nätet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskription av brott regleras i 35 kap. brottsbalken (BrB). Preskriptionstiderna är olika för olika brott och avgörs primärt av hur långt maxstraff det aktuella brottet har (35 kap. 1 § BrB).

Illegal nedladdning av film utgör brott mot upphovsrättslagen (URL). Upphovsrättsbrott kan ge böter eller upp till två års fängelse (7 kap. 53 § URL). När maxstraffet är två års fängelse är preskriptionstiden fem år (35 kap. 1 § 2 p. BrB). Svaret på din fråga är alltså att preskriptionstiden är fem år.

Önskar dig en trevlig helg! Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare