FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/02/2019

Vad är påföljdspreskriptionstiden för böter?

Hej min fråga är,

Jag har en bekant som var flykting i Sverige 1992 och begick stöld och dömdes till att betala 4000kr i böter men betalade inte. Åkte sedan tillbaka till sitt land. Kan han besöka Sverige utan att tänka på bötern eller måste han betala bötern som är 27 år gammal för att sedan kunna komma in i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga ska jag gå in i brottsbalken(BrB). Om man har blivit dömd till att betala böter men inte gör det på fem år så förfaller bötern(BrB 35:7). Eftersom din vän dömdes till böter för 27 år sedan behöver han inte längre oroa sig för bötern om han vill åka till Sverige.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare