Vad är påföljden om jag använder en rabattkupong fler gånger?

Jag är misstänkt för bedrägeri.

Jag har använt en rabattkupong på Ica Maxi om 200:- och säkert använt den 25ggr, dvs varje gång jag handlat.

Jag tänkte inte så mycket på att det var ett bedrägeri då kupongen fungerade och jag inte gjort någonting mer med den men på kupongen stod det att den skulle gälla mitt första och andra besök.

Men då den fortsatte och gälla tänkte jag bara att det var något fel på kupongen och att den lär sluta gälla när den går ut.

Så jag fortsatte och nu är jag misstänkt för bedrägeri.

Kan jag få fängelse eller vad kan mitt straff bli?

Mvh,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bedrägeri är ett brott som regleras i Brottsbalken (BrB).

Den som företar en vilseledande handling till vinning för sig själv och till skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe döms tills fängelse i högst två år. Detta gäller bedrägeri av normalgraden (9 kap. 1 § BrB). För ringa bedrägeri döms den tilltalade till böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap. 2 § BrB). Den som begår brottet grovt bedrägeri döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år (9 kap. 3 § BrB). Bedömningen av vilken grad brottet avser ska göras med hänsyn till samtliga omständigheter i det särskilda fallet.

Följaktligen kan fängelse som påföljd aktualiseras i ditt fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare