FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2022

Vad är oddsen att jag blir fälld om jag inte erkänner att det är jag som kört bilen vid hastighetsöverträdelse genom fartkamera?

Hej Jag har fått ett brev från polisen där de skriver att jag är skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse. Det är en fartkamera som tagit en bild när den bil jag äger passerat i 57 km i timmen där hastigheten var begränsad till 50. Vad är oddsen att jag blir fälld om jag inte erkänner att det är jag som kört bilen. Ganska suddig bild på den som körde bilen.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om fartkameror i allmänhet - kopplat till din fråga

Det är polisen som ansvarar för att utreda de hastighetsöverträdelser som registreras av fartkamerorna. Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Polisen jämför då föraren med körkortsfoto och passfoto. Om bilden på föraren stämmer kontaktas föraren med ett underrättelsedokument och från fartkameran. Läs mer om detta på polisens hemsida.

Eftersom du är ägaren av bilen så har polisen ansett att det ser ut som dig på bilden efter att ha jämfört fotona på ditt körkort och pass bilden som togs.

Därmed, även om du anser att bilden är suddig, anser polisen att det ser ut som dig.

Vad gäller i ditt fall?

Jag kan direkt säga att jag inte kan ge exakta odds på din framgång i om du bestrider i att det är du på fartkameran. Det beror helt enkelt på hur lik du är den suddiga bilden. Det talar dock emot dig att polisen ansett att man kan se att det är du, vilket medför att även om du inte erkänner så finns en risk att de bedömer att det är du på bilden.

Om det inte är du hade jag i din situation därför bestridit eftersom du i ett sådant fall blir felaktigt dömd för böter (se nedan). Om du vet om att det är du på bilden hade jag låtit det vara, då någon ändå har bedömt att det ser ut om dig. Nedan kommer jag förklara vilka böter du får om du erkänner att du är på fotot.

Riskerar du böter och i så fall hur stort bötesbelopp?

I trafikförordningen (TF) finns bestämmelser om böter vid fortkörning.

I 3:17 TF står det att 50 km/h är högsta hastigheten i tättbebyggda områden. Om du har brutit mot 3:17 TF, om du nu då skulle erkänna polisens underrrätelse, kommer du dömas till penningböter (14:3 TF).

Riksåklagaren, som är Sveriges högsta åklagare och enda allmänna åklagare i Högsta domstolen (se Åklagarmyndighetens hemsida), har gjort en bilaga för ordningsbot för TF. I den står det att 1-10 km/h över hastighetsgränsen på 50-väg ska leda till 2000 kr i penningböter (se ordningsboten för TF av Riksåklagaren sid. 13)

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare