FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/10/2022

Vad är giltighetstiden i ett köpeavtal?

Jag sålde ett fordon för snart 3 år sedan till en bilfirma med ett skriftligt avtal, och kom några dagar senare muntligt överrens om att överlämna de vinterdäck och den extranyckeln som hör till fordonet som jag glömt hemma, via godstransport som bilfirman skulle stå för. Men i avtalet står det ingenting om hur länge avtalet är giltigt. Hur vet jag hur länge jag är skyldig att överlämna fordonets tillbehör (som är nedskrivet att ingå i köpet i det skriftliga avtalet)? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du hur länge ert köpeavtal är giltigt och om du kan slippa överlämna bildelarna eftersom avtalet gått ut.

Köpeavtal har ingen giltighetstid

Jag tror du blandar ihop ett köpeavtal med ett avtal där prestationen ska ske en viss period, t.ex. som i ett hyresavtal. I sådana avtal är det aktuellt med en giltighetstid eftersom man då kommer överens om en prestation som ska ske över en bestämd tid. Ett köpeavtal beskriver en prestation som ska ske en gång och sen är det färdigt. Det finns därför ingen giltighetstid i köpeavtal. Du är skyldig att lämna över fordonets tillbehör tills tillbehören är överlämnade.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare