FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/09/2019

Vad är förmildrande omständighet i skoluppgift

Hej, jag gör en uppgift i skolan och har kommit in på förmildrande omständigheter när jag ska lösa den. Jag har ställts inför ett fall där de åtalade blivit frikända på grund av "ungdomligt oförstånd". De åtalade var 14 gymnasieelever i åldrarna 16 till 17 år gamla. I BrB 29:3 § står det i punkt 3 att en förmildrande omständighet är bristande erfarenhet eller omdömesförmåga. Jag undrar om en förmildrande omständighet kan frikänna dem eller om det är fel att syfta på "ungdomligt oförstånd" när man frikände dem? Jag vet att en förmildrande omständighet kan sänka straffet i fråga, men kan det även helt frikänna någon?

Lawline svarar

Hej!

Lawline besvarar tyvärr inte den här typen av skolfrågor utan endast frågor som rör konkreta juridiska ärenden.

Hoppas att du finner svar på din fråga på annat sätt, tips är att kolla i förarbeten till brottsbalken och den bestämmelsen du tar upp i din fråga.

Sofie FalkRådgivare