FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/01/2020

Vad är ett personnummer?

Vad är personens hela personnummer

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett personnummer är en identitetsbeteckning som fastställs för varje (i Sverige) folkbokförd person. Den centrala regleringen om personnummer går att finna i 18 § folkbokföringslagen. Personnumret innehåller födelsetid, födelsenummer och kontrollsiffra.

- Födelsetiden anges med sex siffror, två för året, två för månaden och två för dagen i denna ordning. Ett exempel på detta är någon som är född den 25 juli 2003. Dennes födelsetid blir då 030725.

- Födelsenumret består av tre siffror och är udda för män och jämnt för kvinnor. Mellan födelsetiden och födelsenumret sätts ett bindestreck som byts mot ett plustecken det år en person fyller 100 år.

- Beräkningen av kontrollsiffran sker på ett lite krångligare sätt. Beräkningen sker enligt modulus 10-metoden. Den påverkas av födelsetiden och födelsenumret. Ett försök till att förklara hur beräkningen går till i detta sammanhang hade nog bara varit förvirrande, varför jag får hänvisa dig till SCB och Skatteverket för en tydlig förklaring.

Ett fullständigt personnummer hade därför kunnat vara 030725-xxxx (de fyra sista siffrorna). Ibland skriver man dessutom ut hela personnumret i 12 siffror genom att man skriver årtalet i fyra siffror, dvs. 20030725-xxxx.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare