FrågaFAMILJERÄTTGod man30/04/2021

Vad är en god man?

Hej vad är en god man?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En god man är någon som utses för att hjälpa en person sköta ekonomin när personen inte klarar av det själv, enligt 12 kap. 2 § föraldrarbalken. Den som har god får fortfarande rättshandla själv, parallellt med den gode mannen. Alltså kan en god man utses till någon som klarar av att sköta sin ekonomi, men inte helt och hållet. För att en god man ska få göra större rättshandlingar, exempelvis byta bostad krävs samtycke från huvudmannen, d.v.s. den som fått en god man.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare