FrågaFAMILJERÄTTGod man08/08/2018

Vad är en god man?

GOD MAN

Vem bedömer om en person skall få en god mzn?

Vem gör bedömningen? Polisen? Socialtjänsten? Läkare?

Elker bara att man har en diagnos? Har man inte mågot att säga till om själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktade Lawline med din fråga!

Vad är en god man?

En god man är någon som utses för att hjälpa en person sköta ekonomin när personen inte klarar av det själv (12 kap 2 § Föräldrabalk). En god man är inte samma sak som en förvaltare, den som har god man får fortfarande rättshandla själv, parallellt med den gode mannen. En god man kan alltså utses till någon som klarar av att sköta sin ekonomi men inte helt och hållet. Den gode mannen behöver samtycke från huvudmannen (den som fått en god man) för att få göra större rättshandlingar, som till exempel byta bostad. En person får inte förordnas en god man om personens problem skulle kunna lösas med en mindre ingripande åtgärd.

Vem bedömer om en person ska få god man?

Det är tingsrätten som beslutar om någon ska få en god man. Det är också domstolen som bestämmer hur omfattande godmanskapet ska vara, det kan innefatta tre saker: bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Den som får god man måste godkänna detta om personen förstår vad det innebär (krävs till exempel inte från en person i koma).

Räcker det att ha en diagnos?

Det räcker inte att ha en diagnos, även om en diagnos för vissa är en del i problematiken. Vad som krävs är att en person inte själv klarar av att sköta sina ekonomiska angelägenheter och att det inte finns en mindre ingripande åtgärd som löser problemen.

Har man ingenting att säga till om själv?

Den som får en god man måste godkänna detta, om personen kan förstå vad det innebär. Här skiljer sig godmanskapet från förvaltarskap, en förvaltare kan utses med tvång. Tanken är att den gode mannen och huvudmannen ska kunna samarbeta med varandra, godmanskapet skulle inte fungera om huvudmannen och den gode mannen motarbetade varandra.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare