Vad är en borgenär?

Jag vill veta om min sambo är borgenär

Lawline svarar

Tak för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En borgenär är en person som har en fordran på en gäldenär, om borgenären är osäker på om gäldenären kommer prestera sin fordran kan borgenären i förväg begära att en borgensman åtar sig att prestera ifall gäldenären inte skulle göra det.

Ett typexempel är när en person (borgenären) lånar ut pengar till någon annan (gäldenären) och begär att en tredje (borgensmannen) åtar sig att betala ifall gäldenären inte gör det.

Så din sambo är borgenär om hen har en fordran på någon, till exempel om sambon har lånat ut pengar.

Emma FrostRådgivare