Vad är den minsta inkomsten man kan ha för att utmätning inte får ske?

Bosätte mig utomlands 2017. En kommande skatteskuld på husförsäljningen i Sverige 2018 beräknades till 30.000kr. Då jag inte kunde betala..min sjukdom tog alla besparingar blev summan 30.000kr till utmätning.

Då jag endast har tjänstepensionen 5750 i månaden tar kronofogden/utmätningsföretaget 690 kr/månaden.

Situationen blir konstig när jag med denna summa ska existera.

Så:

? Vid vilken minsta inkomst kan de inte röra en inkomst?

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Den minimala inkomsten du frågar efter kallas för existensminimum eller förbehållsbelopp. Detta minimala belopp är vad man anses minst behöva som inkomst för att uppnå en skälig levnadsnivå. Så länge personen i fråga inte uppnår en månadsinkomst överstigande förbehållsbeloppet ska utmätning inte ske. Förbehållsbeloppet ska bl.a. räcka till hygienprodukter, kläder, hyra och försäkringar. Flera faktorer påverkar storleken av förbehållsbeloppet, exempelvis om personen i fråga är gift eller har barn.

Förbehållsbeloppet (2019) för ensamstående är 4.923 kr.

Jag känner inte till alla omständigheterna i ditt fall så jag kan inte svara på om 5.750 kr i månaden är rimligt. Att leva på 5.750 kr i månaden kan kännas som lite, men beloppet bör överstiga existensminimum. Du kan läsa mer om förbehållsbeloppet på kronofogdens hemsida (länk).

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare