Vad är anskaffningsvärdet på en fastighet som ärvts?

Hur räknar man ut anskaffningsvärdet vid försäljning av jordbruksfastigheten vi ärt av våran far, han har i sin tur ärvt den av sin far?

Jag och min syster sålde den i somras våran far har haft fastigheten i sina ägor i ca: 6år. Är det så att man måste gå tillbaka till den tidpunkt när min farfar köpte fastigheten för att få reda på ett "påhittat" försäljningspris och sedan skatta från den summan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller beskattning vid försäljning av en fastighet, mer specifikt hur man räknar ut anskaffningsvärdet, detta regleras i 44-45 kapitlen inkomstskattelagen (IL).

Jag antar att ni har gjort vinst vid försäljningen av fastigheten som kommer att beskattas. Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen (det ni säljer fastigheten för) minskad med försäljningsomkostnaden (t.ex. mäklarkostnad) och omkostnadsbeloppet (44 kap 13 § IL).

Omkostnadsbeloppet är det du undrar om, det är nämligen anskaffningsvärde adderat med eventuella förbättringsutgifter och förbättrande reparationer och underhåll (44 kap 14 § IL).

Anskaffningsvärdet kommer att beräknas som det er farfar köpte fastigheten för, detta följer av den s.k. kontinuitetsprincipen och innebär att ni träder in i arvlåtarens skattemässiga situation (44 kap 21 § IL).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare