Utsatt för trakasserier

Om en granne parkerat så nära ens bil medvetet. Jag har bild på parkeringen. Kan man anmäla detta i efterhand? Vad kan detta leda till?

(detta är en del i en lång rad trakasserier de utsatt mig för)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då din fråga handlar om trakasserier så blir Brottsbalken (BrB) tillämpbar.

De lagrum som är närliggande din situation är ofredande (4:7 BrB) och det som krävs för att uppfylla paragrafen är att om en person fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. När det kommer till störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande Enligt lagkommentaren för paragrafen räknas det som handlingar som " knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd". Sedan att gärningen görs med uppsåt alltså vilja.

I ditt fall:
Att utgå ifrån ditt fall bör det vara svårt att anse att kraven för att paragrafen skall vara tillämpbar. Då att parkera nära någon är nog inte inom lagrummets utrymme. Det i säg stoppar dig inte att anmäla det till polisen så får polisen gör en bedömning om det skall bli någon utredning för brott och ja du kan anmäla ett brott i efterhand.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare