Utrop vid exekutiv auktion

Hej, jag har en fråga angående utrop vid exekutiv aktion. I detta fall har vi fått tre utrop och kommit fram till att vi ska välja utrop nummer 2 på 11 000 0000 kronor för att detta skyddar servitut som de andra inte klarar av att göra. Skyddsbeloppet är på 7 920 000. Hur mycket ska då betalas kontant i detta fall och hur räknar jag mig fram till det? (man ska utgå från att alla relevanta fordringar inte är förfallna till betalning).

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Den som köper en fastighet exekutivt har rätt att överta gäldenärens (dvs den som blivit utsatt för exekutiv auktion) lån, vilket följer av 12 kap. 34 § st 1 utsökningsbalken (förkortas UB). Övriga delar ska betalas kontant, vilket framgår av 12 § kap. 34 st 3 UB. Köparen får alltså avräkna med det som ligger inom skyddsbeloppet (förutsatt att fordringarna inte är förfallna), men inte med den del av köpeskillingen som ligger utanför skyddsbeloppet - detta ska betalas kontant.

Om köpeskillingen är 11 miljoner och skyddsbeloppet är på 7,92 miljoner betyder det att den kontanta delen blir (11 mijoner - 7.92 miljoner) 3 080 000 kr.

Lawline RådgivareRådgivare