FrågaFAMILJERÄTTFaderskap03/05/2015

Utredning av faderskapstester

Hej!

Kan jag anmäla å stämma socialförvaltningen för att de drar ut på faderskapstest?

De har hållt på i snart ett halvår å männen dyker inte upp på sina tider. Nu har de kallat in 3-4 ggr å gör inget annat åt det.

Jag blir också hotad av ena mannen hela tiden å de vet om detta men gör inget för att skynda på utredningen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Gällande din första fråga vill jag börja med att förklara att det inte går att "stämma" en myndighet likt det är för privatpersoner och bolag. Om man är missnöjd med hur en myndighet sköter sitt arbete kan man göra en s.k. JO-anmälan (se mer om detta här: JO-anmälan). Det är dock viktigt att veta att detta, i det extrema fallet, leder enbart till kritik från JO gentemot myndigheten. Det föreligger således ingen skadeståndsskyldighet eller dylikt.

Gällande den generella utredningsprocessen och utredningsskyldigheter för Socialstyrelsen för fastställande av faderskap kan du läsa dig till detta här: Föreskrifter utredning och fastställande av faderskap (läs särskilt kapitel 4).

Myndigheter omfattas av Förvaltningslag där man bl.a. kräver att ärenden ska handläggas så skyndsamt som möjligt. Det finns dock ingen tidsfrist för hur länge ett ärenden får pågå, det bedöms alltså alltid i det enskilda fallet. Just i ditt fall låter det för mig som att Socialstyrelsen verkligen vill komma i kontakt med de presumerade faddrarna, något som kanske är helt avgörande för deras utredning och sedermera beslut.

Slutligen vill jag även vara tydlig med att hot eller dylikt gentemot dig som människa är brottsligt och således bör du kontakta Polisen snarast ifall du känner dig otrygg. Var individ har rätt att känna sig trygg och fri från hot eller hot om våld.

Hoppas detta svar hjälper i ditt ärende!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare