FrågaFAMILJERÄTTFaderskap08/02/2018

Utreda faderskap

Hejsan

Jag vill fråga om

jag upptäck min gamla flickvän ha barn med mig men hon sa det är inte nu hon är ensam mamavårdhavare. Jag vill också vara med faderskap och vårddhavare. (Hon har 4 barn nu och 2 av de är min också )Hur ska jag göra.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Faderskap
Enligt svensk lag har kommunernas socialnämnder skyldighet att försöka utreda vem som är far till barnet och fastställa faderskap. Det är den socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört som har det ansvaret. Finns det någon annan man som har ansetts vara barnens fader eller finns endast modern? Du själv kan inte väcka talan om att du är fader till barnet - det kan däremot socialnämnden i vissa fall göra. Det borde ligga i socialnämndens intresse att utreda faderskapet redan då misstanke väcks om att den andra fadern (om sådan finns) inte är en biologisk sådan. Du borde alltså ta kontakt med socialnämnden i den kommun där barnen är folkbokförda och förklara situationen så att de kan utreda huruvida du är den biologiska fadern. Närmare om hur själva utredningen går till besvarar socialnämnden bäst själva, men man hämtar bl.a. upplysningar från de personer som kan komma att lämna uppgifter av betydelse för utredningen och så kan man göra genetiska undersökningar, t.ex. blodundersökning.

Vårdnad
Fråga om vårdnad är nästa steg, efter det att man har kommit fram till att du är fadern. Om modern inte vill att ni ska ha gemensam vårdnad får du väcka talan i domstol och yrka om gemensam vårdnad alternativt ensam vårdnad. Som sagt är detta dock nästa steg. Först ska faderskapsfrågan redas ut och som tidigare har nämnts bör du vända dig till socialnämnden för att få vidare hjälp. Jag önskar dig lycka till och att du får rätsida på detta!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig till mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare