Uträkning av uppskov

Hej, Jag har ett uppskov sedan en tidigare vinst av försäljning minus försäljning i förlust av ersättningsbostad 1 på 303 000kr hos Skatteverket. Jag har detta året på mig att hitta ersättningsbostad 2 för att slippa skatta på uppskovet 2015. Hur räknar jag ut det nya uppskovet i relation till inköpspris för ersättningsbostad 2? I detta fall 575 000kr?

Mvh Mikael

Lawline svarar

Hej!

Jag tolkar din fråga som att inköpspriset för ersättningsbostad 2 är 575 000. I 47 kap. https://lagen.nu/1999:1229#A7 finns reglerna kring uppskov av privatbostad, vilket jag förutsatt att det är eftersom att du inte har angett något annat.

Ersättningsbostad 1 är nu din ursprungsbostad/permantentbostad. Med permanentbostad avses en bostad där den skattskyldige varit bosatt

1. under minst ett år närmast före avyttringen, eller 2. under minst tre av de senaste fem åren.

Om den skattskyldige förvärvar en ny bostad innan den tidigare bostaden avyttrades, ska frågan om den tidigare bostaden är hans permanentbostad avgöras med utgångspunkt i förhållandena när den nya bostaden förvärvas 47 kap. 3§.

Villkor för ersättningsbostad framgår i 47 kap. 5 §. 5a§ samma kapitel framgår när något inte är ersättningsbostad. Beräkning av uppskovsbelopp frångår i 47 kap. 7 §.

Jag kan inte räkna ut uppskovet åt dig eftersom det beror på vad den tidigare bostaden kostade. För att få behålla uppskovet måste ersättningsbostaden anskaffas senast den 31 december året efter det år ursprungsbostaden har sålts och bosättning i ersättningsbostaden ske senast den 2 maj andra året efter det år du ursprungsbostaden har sålts.

Uppskovsbeloppet från ersättningsbostaden 1 kommer att adderas till din vinst/ förlust vid försäljning av ersättningsbostad 2. När den skattskyldige avyttrar sin ersättningsbostad ska uppskovsbeloppet återföras till beskattning. Säljaren beskattas genom att man lägger uppskovsbeloppet till vinsten eller förlusten när man beräknar kapitalvinsten för ersättningsbostaden (45 kap. 33 § IL, 46 kap. 18 § IL). Uppskovsbeloppet grundas på en jämförelse mellan ersättningen för ersättningsbostaden och ersättningen för ursprungsbostaden därför kan jag inte räkna ut det till dig då de uppgifterna saknas. Du har heller inte angett försäljningspris, mäklararvode eller olika förbättringar.

På Skatteverkets hemsida kan du fylla i uppgifterna när du har dem https://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/avdragforuppskovsbelopp.4.233f91f71260075abe8800030525.html. Det finns blanketter som visar uppskov.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Jennifer RönnerhedRådgivare