Uträkning av laglott

Hej!

Pappa har testamenterat sitt hus till mig, jag är den ena sonen av två. Det finns en halvsyster till oss också. Om jag förstått det rätt så har min bror och halvsyster rätt till sina laglotter. Taxeringsvärdet på pappas hus är nu 2 230 000 kr. Försäljningspriset är såklart betydligt högre, ca 4 000 000. Hur mycket ska jag betala dom i laglotter och hur går det till?

Vänligen,

Martin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som du säger så har du, din bror samt syster (ifall din fars dotter) en arvslott om 1/3 var. Era laglotter blir då vars 1/6 av den totala kvarlåtenskapen, enligt 7:1 Ärvdabalken. Laglottsskyddet går inte att undvika och man kan alltså inte göra något av sina barn arvlösa i Sverige.

En huvudregel är att fastighetens värde vid en försäljning är det som ska beaktas samt användas då det är värdet som fastigheten faktiskt har.

Dina syskon har rätt till vars 1/6 av den totala kvarlåtenskapen, eller 1/6 av värdet ifall inga andra ägodelar fanns. Viktigt att beakta är ifall kvarlåtenskap efter din mamma förvaltades av din pappa. Isåfall har du och din bror rätt till ett efterarv samt rätt till en större del av kvarlåtenskapen av er far, 3 kap 1, 6 §§ Ärvdabalk.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare