Utpresssning på Snapchat

Om ett brott har begåtts på t.ex. snapchat, av en som man inte känner eller har uppgifter kring - går det att spåra vem personen är? Brottet handlar om en nakenbild, på mig, som personen i fråga har skickat till mig och säger sig ska sprida den om den inte får fler. Kan en anmälan leda till något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad jag kan utröna ur din fråga undrar du om en polisanmälan kan leda till åtal och fällning, snarare än om det du beskriver är ett brott.

Först och främst är det viktigt att veta att den som skickat bilden till dig, tillsammans med hoten, gör sig skyldig till utpressning, ett brott (9 kap. 4 § Brottsbalken).

Din fråga kan egentligen bara den som ser bevisningen svara på, eftersom det är oklart hur mycket bevis som finns i just ditt fall. Enligt Snap Inc, applikationen Snapchats ägare, lagrar de viss information om ens kommunikation, vilket de delar med sig i vissa fall(https://www.snap.com/en-US/privacy/privacy-policy). I regel går det att spåra hur användare, på en applikation som kräver konton, kommunicerar med varandra, vilket skulle kunna leda till att personen spåras.

I slutändan, efter en polisanmälning och utredning, är det åklagaren som avgör om den tror sig kunna få den tilltalade fälld. Om åklagaren gör det, kommer de väcka talan hos en allmän domstol, och det kommer bli rättegång.

Det du kan göra är att se till att kommunikationen mellan er sparas, så att den kan användas som bevis.

Om du har fler frågor hjälper vi dig gärna även i framtiden

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare