Utpressningförsök via Snapchat och vad gäller sexualbrott mot minderårig

Idag lade en tjej till mig på appen Snapchat. Direkt fans det en snapchat story där tjejen poserar och skriver att hon säljer naket! Så jag skriver lite med henne och hon säger att om jag vill ha måste jag swisha hennes kompis, hon sa att hon var över 15. Sen efter ett tag tog jag bort tjejen för jag kände att det inte var okej att göra så som jag gjorde. Då senare på kvällen ringer dolt nummer och frågar om jag har gjort detta och säger att tjejen är 14 och att det är olagligt.. Han ber sedan om att inte behöva anmäla detta till polisen och säger att om jag swishar honom 8000 så glömmer vi detta, vilket jag inte har råd med så jag sa att jag inte kan just nu, varpå han säger att han då inte längre kan hjälpa mig utan kommer göra en anmälan! Hur ska jag ta mig till? Är jag skyldig i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst är det aldrig olagligt att chatta med en person som är under 15år, däremot är det olagligt med sexuella handlingar/uppmaningar mot person som är under 15år. Relevanta regler hittas i Brottsbalken 6:e kap (BrB)

Enligt 6kap 8§ BrB är det förbjudet att utnyttja eller förmå ett barn som inte fyllt 18 år att medverka eller utföra en sexuell posering och följden kan bli böter eller fängelse i upp till 2 år. Detta gäller även om gärningspersonen omedvetet har tagit fel på offrets ålder.

Eftersom jag inte besitter alla detaljer och jag inte vet vad som har skrivits så kan jag inte med säkerhet svara på frågan. Däremot är detta ett vanligt utpressningsförsök och det är troligt att du är fri från ansvar, under förutsättningen att du inte har bett om något sexuellt.

Mitt tips till dig är att begränsa vem som kan lägga till dig på Snapchat, och vända dig till polisen ifall dessa bedrägeriförsök fortsätter.

Hoppas det löser sig,

Med vänliga hälsningar,

Tom JendbroRådgivare