Utpressad på Tinder av påstådd 14-åring

Hej! Jag vet inte om jag blivit utsatt för ett nätbedrägeri eller en genuint orolig förälder. Jag är 50 år gammal och chattade med en tjej på Tinder som enl. hennes profil var 19 år. Vi växlade över efter någon timme till sms via mobiltelefon, nästan direkt efter det raderades hennes profil på Tinder. Jag uppger vad jag heter samt vilken gata jag bor på, detta avslöjar vem jag är. En bra bit in i konversationen samma dag skriver hon att hon bara är 14 år. Jag blir lite överrumplad, men fortsätter att skriva och en del meningar innehållande prat om sex. Vi bokar ingen träff utan bara pratar löst om att träffas och jag avslutar ca: en timme senare med att säga att jag måste gå och lägga mig. Dagen efter har hennes pappa ringt mig flera gånger samt skickat sms om att jag ska höra av mig. Jag ringer upp honom, 40 minuter senare har jag swishat 80 000 SEK till honom. Swishandet delas upp på 6 st. telefonnummer. Jag har kollat upp samtliga namn och alla har afrikans ursprung samt verkar känna varandra. De verkar inte vara kriminella dock, en pluggar på Princeton och finns på Linkedin, de andra verkar vara rätt pryliga migranter till Sverige, samtliga mellan 21 - 24 år gamla. Jag vet inte vad jag ska göra med detta. Visst, jag har klantat till det själv genom att chatta och prata sex med en 14 årig flicka. Men jag trodde hela tiden att hon var 19 år tills hon sa att hon var 14. Har ni nått råd kanske? Hur ser ni på skuldfrågan när det kommer till min konversation med flickan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det du råkat ut för är ett klassiskt nätbedrägeri. Någon utger sig för att vara en person som inte existerar, vars konto är kapat eller så är personen faktiskt med på bedrägeriet. En bra regel är att aldrig skicka pengar till någon som hotar med att t.ex anmäla eller sprida uppgifter. Personens moral kan ifrågasättas redan genom utpressningen, varpå det inte finns någon anledning att lita på att personen skulle hålla vad den säger efter det du betalat. I värsta fall fortsätter utpressningen under väldigt lång tid. Anledningen till att de inriktar sig mot äldre män är just för att utpressningsläget är bra. Oftast finns det mycket pengar och ryktet är viktigare, dessutom är det ett bedrägeri många drar sig från att anmäla just för risken att det skulle bli känt att personen chattat med minderåriga.

Då du blivit bedragen kan du anmäla brottet till polisen. Då du genom dina swish har namn på personerna så finns det ett relativt bra bevisläge såvida personerna faktiskt befinner sig i Sverige och pengarna är kvar här.

Själva chattandet om sex med en 14-åring är sexuellt ofredande. Att stämma träff med barnet innebär att du kan dömas för kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte. Skulle du faktiskt ha sex med en person under 15 år skulle du dömas för våldtäkt mot barn, oavsett om barnet varit med på det eller inte. Straffet för det sistnämnda är fängelse i minst två år, och för de tidigare nämnda böter eller fängelse.

Notera att det dock krävs att det faktiskt var en minderårig som du talade med. Om personen var påhittad kan du inte dömas för sexualbrotten. Försök och förberedelse kan det då heller inte bli tal om då det inte funnits något offer att föregå handlingen på.

Oaktat om det var en faktisk eller påhittad 14-åring bakom kontot finns det alltså såväl juridiska som etiska problem med att du pratar sex med så unga personer. Om du känner att du vill få hjälp med dessa tankar kan du vända dig till någon hjälporganisation, till exempel preventell.se.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du nya frågeställningar får du gärna återkomma i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare