Utmätning – själv sälja egendom?

Hej!

Jag undrar vad som händer med utmätningsgäldenären då utmätning pågår. Vad händer t.ex. om jag som utmätningsgäldenär säljer ett piano till tredje man som KFM önskar att utmäta? Är denna transaktion giltig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utmätning regleras i 4 kap. UB och av den 29 § framgår att en utmätningsgäldenär inte får sälja egendom till skada för borgenären utan KFM:s medgivande, om utmätning beslutats. Om denna paragraf överträds kan ansvar för överträdelse av myndighets bud (17 kap. 13 § BrB). Även 11 kap. BrB kan aktualiseras om det föreligger fara att gäldenären kommer på obestånd. Således ska det däremot vara riskfritt att sälja pianot om det innebär att du får betalt tillräckligt mycket för att kunna betala skulden.

Om det däremot är så att KFM ännu inte beslutat om utmätning kan egendom säljas, finns risk att gäldenären kommer på obestånd kan dock som sagt 11 kap. BrB aktualiseras liksom 4 kap. KL vilket i så fall kan medföra att försäljningen går åter. Detta förutsätter dock att en konkurs har inträffat.

Lawline RådgivareRådgivare