Utmätning av sparpengar

Hej

Jag heter Samir och har utmätning från kronofogden varje månad de har bestämt hur mycket. Det är inte skuldsanering Själv vill spara pengar på mitt bankkonto har de rätt att ta de pengar från min sparande .

Mvh Samir

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man blir skuldsatt så att skulderna utmäts via Kronofogdemyndigheten finns bestämmelserna i utsökningsbalken (UB) och förutsätter att det finns en exekutionstitel eller ett beslut enligt UB 1 kap. 1 § och 4 kap. 1 § . Vid en utmätning har kronofogden en skyldighet att utmäta de tillgångar som innebär minst olägenhet eller problem för personen enligt UB 4 kap. 3 §, vilket oftast blir pengar. Finns det pengar att tillgå, t ex på ett sparkonto har kronofogden rätt att utmäta tillgångar från dig enligt UB 4 kap. 1 §. Man är även som gäldenär, alltså den som är skyldig pengarna, skyldig att lämna uppgifter om sina tillgångar och ekonomi som kronofogden behöver veta enligt UB 4 kap. 14 §.

Sedan finns bestämmelser i UB 7 kap. 4 § om du har en lön som ligger till grund för utmätningen som säger att du har rätt att behålla så mycket så att du klarar ditt uppehälle för dig och en eventuell familj. Här handlar det inte om några överskott utan man beräknar att när man är skyldig pengar så har de man är skyldig rätt att få tillbaka sina pengar så fort det går vilket innebär att man i stort sett tar det man kan utan att den skuldsatta hamnar under existensminimum.

I UB 5 kap. 1 § 7 p. finns omnämnt att pengar och andra tillgodohavanden inte ska utmätas om de behövs för att säkerställa familjens underhåll under en månad.

Med det sagt så finns ingen rätt att behålla eventuella sparpengar utan kronofogdemyndigheten utmäter de tillgångar som skapar minst problem eller merkostnader och dit kan sparpengar räknas.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare