Utmätning av samägd fastighet

Två barn ärver faderns flerfamiljefastighet den ena har skulder hos kronofogden den andra har inga skulder.

Min fråga: Kan kronofogden ta halva fastigheten för den sonen som har skulder hos kronofogden. Måste huset säljas för att kronofogden ska få sina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Om person som är delägare i fastighet har skulder hos kronofogden kan kronofogden utmäta personens andel i fastighet och sedan sälja hela fastigheten för att få ut pengarna, 8:8 utsökningsbalken. Den andra delägaren får självklart hälften av pengarna från försäljningen (om hen äger halva fastigheten), men den andel som tillhört den skuldsatte delägaren används för att betala hens skulder.

Försäljningen av hela fastigheten är dock inte möjlig om samäganderättslagen inte är tillämplig. I ert fall kan så vara fallet om fadern haft ett testamente rörande fastigheten, och det i testamentet funnit villkor om överlåtelseförbud eller annan inskränkning av möjlighet att sälja sin del av fastigheten. Om sådant inte funnits går det dock inte att hindra en försäljning av hela fastigheten, om ni inte innan utmätning sker t.ex. köper ut den skuldsatte delägaren ur fastigheten eller själva säljer den.

Utsökningsbalken hittar du https://lagen.nu/1981:774

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare