Utmätning av pension

Hej jag är en hemlös pensionär jag får 5500 i pension nu har kronofogden utmätt 750 kronor av detta belopp får man verkligen göra så mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta ett belopp av 750 kr från din pension på 5500 kr. Jag utgår i mitt svar från att du inte har några sidoinkomster eller andra förmåner och att beloppet 5500 kr gäller efter skatt. Jag räknar också med att du inte har några extra kostnader utöver "normala" utgifter. Med extra kostnader menar jag saker som underhållsbidrag med mera.

Vad säger lagen?

Utmätning regleras i utsökningsbalken (UB). I 5:8 UB kan man utläsa att pension eller livränta inte får utmätas i den mån som den behövs för gäldenärens försörjning och fullgörande av underhållsskyldighet. Detta betyder i princip att man inte får utmäta över det man behöver för att klara ett visst existensminimum. Lagen specificerar inte exakt vilka belopp som skyddas från utmätning, alltså får man söka vägledning från andra källor.

Bedömningen i ditt fall

Som sagt ovan kan man inte utläsa direkt i lagen hur mycket som ska undantas från utmätning, kronofogden räknar dock själva fram ett belopp som de kallar för förbehållsbelopp, detta ska motsvara "existensminimum". Det betyder att man efter utmätningen ska ha kvar minst förbehållsbeloppet. För 2018 är detta belopp 4814 kr för en ensamstående vuxen. Om man enbart går på de uppgifter du lämnat ser det ut som att kronofogden utmäter 64 kr för mycket. Det är dock svårt att göra några säkra uttalanden utan att känna till mer om din ekonomi.

Kronofogden gör själva en bedömning om gäldenärens ekonomiska förhållanden innan de mäter ut lön eller pension och bestämmer vilka belopp som ska utmätas baserat på den bedömningen. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med kronofogden för att se till att de har en så riktigt underlag som möjligt då detta minskar risken för att utmätningen blir för stor. Kronofogdens kontaktuppgifter finns på adressen https://www.kronofogden.se/Kontaktaoss.html.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att kronofogden har rätt att mäta ut pension i den mån man inte behöver den för att klara ett visst existensminimum. Vad detta existensminimum är räknar kronofogden själva fram varje år. För att försäkra dig om att utmätningen inte blir för ingripande bör du ta kontakt med kronofogden och ge dem relevant information om din ekonomiska situation.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare