Utmätning av lös egendom i samboförhållande

Hej,

Jag har bott i min bostadsrätt i över 13 år och äger allt i den, jag blev sen sambo och han har hamnat hos kronofogden, vill också påpeka att han sålde av allt i sin förra lägenhet innan han flyttade in, kan kronofogden då ta och göra utmätning på mina saker?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Eftersom ni varaktigt sammanbor med varandra och har lös egendom i er gemensamma besittning, anses den betalningsskyldige (din sambo) vara ägare till egendomen (4 kap. 17 § UB och 4 kap. 19 § UB). Med andra ord presumeras han vara ägare till den lösa egendomen i din lägenhet och därmed kan egendomen också utmätas. Det är dock möjligt att förhindra utmätning om det görs sannolikt att ni är samägare till egendomen (enligt lagen om samäganderätt). Utmätning kan inte heller göras om det framgår att egendomen tillhör endast dig eller någon annan (4 kap. 19 § UB). Du måste därför kunna bevisa att egendomen tillhör endast dig och inte din sambo för att förhindra utmätning av egendomen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skicka gärna in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare