Utmätning av leasing bil?

Hej!

Jag har skulder hus Kronofogden och på torsdag har utmätnningsforrättning. Har leasing bil.

Är det möjlight att KFN hämta leasing bil? Tack för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att vänder dig till Lawline.

Det som avgör om KFM får utmäta är vem som äger det som ska utmätas i detta fall bilen. Det krävs att du själv äger egendomen för att den ska kunna utmätas. Det är inte du som är ägare till det leasade fordonet utan, det är fortfarande bilförsäljaren som äger bilen. Dock så krävs det att ett återtagandeförbehåll är upprättat mellan dig och bilförsäljaren för att KFM inte ska kunna utmäta fordonet alt. att lagen om handel med lösöre, som köpare låter i säljarens vård kvarbliva (LKL). Jag hade vänt mig till bilförsäljaren om jag var du, för att se vad för dokument som upprättades i samband leasingen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare