Utmätning av fastighet i Sydamerika?

Jag har skulder i sverige till olika inkasso bolag samt till kronefogden. Skukderna består av banklån, Csn och även privata skulder. Idag bor jag i Sydamerika och äger en fastighet. Kan kronefogden eller inkasso bolag göra utmäning på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du inte äger några tillgångar i Sverige. Ifall du skulle göra det kan svaret förändras.

Kronofogdens möjligheter till utmätning

Kronofogden kan inte själva verkställa utmätningar utanför Sveriges gränser. Eftersom du bor utomlands och inte äger några tillgångar i Sverige kan alltså inte Kronofogden göra någon utmätning på din lön eller fastighet. Du kan läsa mer om vad Kronofogden säger om internationella skulder här.

Däremot kan myndigheter eller personer i Sverige vända sig till myndigheter i landet du bor i och starta rättsprocesser. CSN är en myndighet som arbetar mycket med att driva in skulder utomlands, du kan läsa mer om deras arbete här. Det är alltså inte möjligt för någon i Sverige att göra utmäning på din lön eller fastighet men däremot kan de vända sig till myndigheter i landet du bor i och begära att de ska göra det. Vilka möjligheter som finns till detta beror på vilket land du bor i.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare