Utmätning av egendom när du bor tillsammans med andra

Hej. Jag har en skuld på 20.000 kronor hos Kronofogden, jag är 18 år gammal och bor hos min far och hans sambo, och min fråga är ifall Kronofogden kan utmäta egendom som inte tillhör mig, som tillhör tex min far eller hans sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Egendom som finns i gäldenärens hem antas vara dennes vid en utmätning

I din situation finns en risk att egendomen i det gemensamma hemmet utmäts, eftersom egendom som finns hos gäldenären (personen som är skyldig pengar) besittning antas ägas av denne (4:18 UB). Med detta sagt så finns det en risk att egendom som egentligen inte tillhör dig kan riskera att utmätas för betalning av dina skulder. Dock är det viktigt att påpeka att det verkliga ägaren till egendomen kan invända genom att bevisa för kronofogden att det är deras egendom och inte gäldenären (detta kan göras genom att t.ex visa upp ett kvitto eller liknande bevis).

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare