Utmätning av egendom med återtaganderättsförbehåll

hejsan,jag har en bil som jag har på avbetalning till en firma,jag står som regad på den men firman har förbehållsrätten på den tills full betalning är erlagd,min fråga,kan kronofogden mäta ut den trots att jag inte betalt den,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5 kap. 5 § utsökningsbalken (UB) får Kronofogdemyndigheten utmäta egendom även om det föreligger ett s.k. "återtaganderättsförbehåll" som det gör i denna fråga. Enligt 9 kap. 10 § UB så får KFM enbart sälja bilen om köpeskillingen förslår till betalning av kreditgivarens fordran eller om kreditgivaren samtycker. Alltså om KFM säljer bilen för så mycket att de kan betala av resterande skuld till firman så kan kan de göra så. Alternativt om den som köper bilen träder in i ditt ställe och fortsätter betala av skulden så är det tillåtet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare