Utmätning av egendom i makars gemensamma besittning

Jag delar lägenhet med sin fru. Vid utmätningen för mina skatteskulder på ca 80 000 kronor påträffas smycken värda ca 100 000 kronor. Smyckena tillhör min fru. Hon har köpt smyckena kontant säger hon, men hon har inte något kvitto eller annan handling som styrker att hon är ägare till smyckena. Förrättningsmannen tror oss inte då min fru aldrig deklarerat några betydande inkomster. Jag däremot har tidigare haft betydande inkomster varför det framstår som mera troligt att det skulle vara jag som köpt smyckena.

Kan förrättningsmannen utmäta smyckena för mina skulder och alltså därvid bortse från de uppgifter min fru lämnat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man är gift och varaktigt sammanbor med sin make så anses man som gäldenär vara ägare till lös egendom som man har i sin gemensamma besittning, såvida det ej görs sannolikt att man är samägare till egendomen eller att egendomen tillhör den andre maken eller någon annan, se Utsökningsbalken 4 kap. 19§. Det betyder att man presumerar att egendomen tillhör dig och kommer utmätas såvida ni inte kan styrka att smyckena tillhör din fru. Det skulle exempelvis kunna ske genom köpekvitton eller om hon fått något av smyckena genom gåva och kan bevisa detta. För beviskravet styrkt kan du se rättsfallen NJA 1983 s 410, NJA 1984 s 45 och NJA 1986 s. 443.

Om din fru kunde visa sannolika skäl (vilket kräver mindre bevis än "styrkt") för att hon är ägare till smyckena så kan hon få utmätningen uppskjuten. I vissa fall kan det räcka med att visa skäl, vilket i sin tur innebär ännu lägre krav på bevisning. Det skulle dock antagligen krävas att hon åtminstone tagit upp smyckena i sin deklaration, se UB 4 kap. 20§ och exempelvis NJA 1983 s 410 II. Förrättningsmannen kan alltså utgå från att smyckena tillhör dig om din fru inte kan visa några omständigheter över huvudtaget som talar för att hon är ägare till dessa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare