Utmätning av bostad

18 kap UBHej!

Jag har fått många betalningsanmärkningar och har skuldsaldo hos KFM. Nu tycker de att utmätningen går för långsamt och vill utmäta huset.

Min skuld är 40 000 och jag har utmätning på runt 3000 kr i månaden. Mitt hus är värt 1600000 och är belånat med 750000.

Eftersom jag har betalningsanmärkningar så är det inte lätt för mig att få annan bostad för mig och mina barn. Vad tror ni, kan jag överklaga utmätning av hus om de skulle bestämma sig för det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om utmätning hittar du i utsökningsbalken. Det anges i 4 kap 3§ UB att egendom får utmätas om det är försvarligt och nödvändigt.

Till att börja med ska tilläggas att utmätning av bostad är något som KFM in i det längsta försöker undvika. Att utmäta en bostad med ett värde på 1 600 000 kr för en skuld på 40 000 kr är helt klart oförsvarligt. Att du dessutom redan har utmätning på 3 000 kr i månaden innebär att du kommer att vara skuldfri på drygt 1 år och 3 månader. Det faktum att du har barn boende hemma gör det ännu mer oförsvarligt.

Om KFM ändå skulle komma fram till att dom tänker göra en utmätning av ditt hus kan du överklaga detta enligt 18 kap UB. Du kan överklaga detta och även begära muntlig förhandling gällande utmätningsbeslutet.

Om du skulle behöva vidare hjälp i ärendet är du varmt välkomen att boka tid med en av våra jurister, det gör du här.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare