Utländska juridiska personers rättigheter på svenska bostad-och hyresmarknaden.

Kan ett utländskt företag köpa och äga en villa i Sverige? Får företaget hyra ut villan till en privatperson?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dit till Lawline med dina frågor!

Regler kring köp av villor i Sverige regleras i Jordabalken. En villa utgör fast egendom, se 2 kap. 1 § JB. Köp av fast egendom sluts genom upprättande av en köpehandling som ska skrivas under mellan säljaren och köparen, se 4 kap. 1 § första stycket första meningen JB. Till detta kommer formaliakrav för vad köpehandlingen ska innehålla samt regler om att det ska finnas köpebrev eller liknande köpehandlingar, se 4 kap. 2 § JB. Några regler eller krav på att man måste vara en fysisk person eller bosatt i Sverige förekommer inte i Jordabalken. Utländska företag kan således köpa och äga villor i Sverige.

Uthyrning av hus regleras i den s.k. hyreslagen vilket utgörs av 12 kap. JB. Det förekommer här inget hinder mot att hyresvärden skulle kunna vara en utländsk juridisk person som hyr ut till en fysisk person. Även denna del är således tillåten för utländska juridiska personer.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor! Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare