FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/02/2017

Utländsk rätt

Bor, lever och arbetar samt betalar skatt i Sverige. US citizen pga född där (anlände till Sv vid 1 års ålder), men har aldrig arbetat eller bott i USA. Har fått höra att jag ändå är deklskyldig och ev kan vara skattskyldig? Kan det stämma? Enl dubbelbeskattn avtal är min förvärvsinkomst inte aktuell att beskattas i USA också, men hur är det med tillgångar, har t ex kapitalförsäkring via svensk fondförvaltare och tar dessutom utdelning via privat AB, som jag skattar för i Sverige. Ska sälja mitt hus detta år och vill såklart inte behöva skatta för det i USA då jag kommer att få skatta för rea vinsten i Sv. Hur göra med deklaration i USA? Ngn ni kan rekommendera som kan hjälpa mig? Hittar ingen mailadress el ngt tel nummer som funkar till IRS? Hur många år tillbaka måsta jag deklarera då jag inte gjort det hitintills, då jag inte vetat om denna skyldighet, ev straffavgifter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att Lawline inte besvarar frågor gällande utländsk rätt kan jag tyvärr inte ge dig något utförligt svar på din fråga. Generellt kan sägas att USA, som ett av få länder i världen, beskattar baserat på medborgarskap. Detta betyder att oavsett var du bor anses du skyldig att betala skatt i USA om du är medborgare i landet. Som medborgare är du obegränsat skattskyldig i USA, vilket betyder att all din inkomst, oavsett varifrån den härrör, beskattas i USA. Som du nämner finns det ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och USA. I sina dubbelbeskattningsavtal brukar dock USA förbehålla sig rätten att beskatta även om någon sådan rätt inte finns enligt avtalet, en sk ”Saving Clause”. Om jag har förstått saken rätt brukar detta i praktiken inte att vara något problem, eftersom att omfattande avdrag eller dylikt beviljas. Enligt vad jag kan se ska du deklarera i USA, troligtvis på grund av att du som amerikansk medborgare är obegränsat skattskyldig där enligt intern amerikansk rätt. Detta är som sagt mer generella principer. Eftersom att jag inte har någon mer ingående kunskap om amerikansk rätt råder jag dig till att vända dig till en expert på området. Du kan exempelvis vända dig till en skattejurist i USA. Gällande telefonnr till IRS har jag tyvärr inget nr utöver den kontaktinformation som finns på IRS:s hemsida.

Hoppas att du lyckas få svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare