Utländsk rätt
Fråga
Svar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom att Lawline inte besvarar frågor gällande utländsk rätt kan jag tyvärr inte ge dig något utförligt svar på din fråga. Generellt kan sägas att USA, som ett av få länder i världen, beskattar baserat på medborgarskap. Detta betyder att oavsett var du bor anses du skyldig att betala skatt i USA om du är medborgare i landet. Som medborgare är du obegränsat skattskyldig i USA, vilket betyder att all din inkomst, oavsett varifrån den härrör, beskattas i USA. Som du nämner finns det ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och USA. I sina dubbelbeskattningsavtal brukar dock USA förbehålla sig rätten att beskatta även om någon sådan rätt inte finns enligt avtalet, en sk ”Saving Clause”. Om jag har förstått saken rätt brukar detta i praktiken inte att vara något problem, eftersom att omfattande avdrag eller dylikt beviljas. Enligt vad jag kan se ska du deklarera i USA, troligtvis på grund av att du som amerikansk medborgare är obegränsat skattskyldig där enligt intern amerikansk rätt. Detta är som sagt mer generella principer. Eftersom att jag inte har någon mer ingående kunskap om amerikansk rätt råder jag dig till att vända dig till en expert på området. Du kan exempelvis vända dig till en skattejurist i USA. Gällande telefonnr till IRS har jag tyvärr inget nr utöver den kontaktinformation som finns på IRS:s hemsida.
Hoppas att du lyckas få svar på din frågaVänligen
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning