Uthyrning av bostadsrätt till familjemedlem

Uthyrning av bostadsrätt till familjemedlem. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Din fråga regleras i bostadsrättslagen (BRL).

Huvudregeln är man måste få tillstånd av bostadsrättsföreningen för uthyrning i andra hand (7 kap. 10 § BRL). Om bostadsrättsföreningen inte ger tillstånd till uthyrningen kan man få tillstånd till uthyrningen av hyresnämnden. Tillstånd ska lämnas av hyresnämnden om det finns skäl för uthyrningen och bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra uthyrning i andra hand (7 kap. 11 § BRL). Ett sådant skäl kan exempelvis vara att bostadsrätten är svår att sälja på grund av hur bostadsmarknaden ser ut. Ett annat skäl kan vara hyresgästens behov av en bostad. En familjemedlems behov av bostad anses ofta som ett tungt vägande skäl.

Befogad anledning att neka tillstånd

Att bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att neka ett tillstånd för andrahandsuthyrning tar främst sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer, till exempel att denne är skötsam och inte stör grannar. Hyresgästens ekonomiska förhållanden tillmäts ingen betydelse.

Sammanfattning

Det som gäller är att du behöver ett tillstånd av bostadsrättsföreningen för uthyrning i andrahand. Om bostadsrättsföreningen inte ger tillstånd till uthyrningen så kan du få tillstånd till uthyrningen av hyresnämnden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare