Uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Hej,

Jag äger en bostadsrätt (3rok) och vill upplåta den i 2a hand till min frus systerdotter som tillsammans med sambon ska flytta hem från England. Styrelsen har nekat.

Har styrelsen rätt att neka oss att upplåta lägenheten i 2a hand till en närstående?

Systerdottern står familjen väldigt nära och vi är förtvivlad över styrelsens beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrätter finns i bostadsrättslagen.

Huvudregeln är att en andrahandsupplåtelse av en bostadsrätt endast får göras om styrelsen ger sitt samtycke till detta (7 kap. 10 §). Det finns några undantag till då samtycke inte behövs men detta är vid väldigt särskilda omständigheter som jag förmodar inte råder i ert fall. Om du vill läsa mer om dem kan du se 7 kap. 10 § 2 stycket. Om styrelsen vägrar ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrätten ändå upplåtas i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen (7 kap. 11 §). Tillstånd ska lämnas om det finns skäl för upplåtelse och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke till upplåtelsen. Tillståndet ska då begränsas till viss tid.

I ert fall blir det alltså aktuellt att söka om tillstånd hos hyresnämnden. På hyresnämndens hemsida tar de upp ett exempel på skäl till andrahandsuthyrning att upplåtelse ska ske till en närstående person, vilket alltså talar för att ni ska kunna få ett tillstånd. Ifall en bostadsrättslägenhet upplåts i andra hand utan samtycke kan bostadsrätten förverkas (7 kap. 18 § 2 punkten). Ni kan då bli uppsagda av styrelsen för avflyttning (jfr 7 kap. 20 §). Jag skulle därför inte råda er att hyra ut lägenheten i andra hand om ni inte får tillstånd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare