FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/09/2022

Utgör tidigare lagöverträdelser ett hinder för antagning till polisutbildningen?

Hej! Är en 16 årig tjej men kämpar redan nu min väg fram för att bli polis så fort jag får möjligheten, alltså inom ett par år. Jag har en olovlig körning för trimmad moped och undrar om det på något sätt kommer att hindra mig från att bli polis eller måste jag vänta tills det försvunnit från registret? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om tidigare lagöverträdelser kan påverka din möjlighet att utbilda dig till/jobba som polis. Bestämmelser rörande säkerhetsprövning finns i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vilka krav ställs på polisaspiranter?

För att bli antagen till polisutbildningen uppställs ett antal krav. Dessa är relativt omfattande och omfattar, bland annat, fysiska, medicinska och psykiska krav (du kan läsa mer om detta här och här). Ytterligare ett krav är en godkänd/avklarad säkerhetsprövning (3 kap. 1 § säkerhetsskyddslagen (2018:585); du kan läsa vidare om det på polisens hemsida här).

Vad innebär och innefattar säkerhetsprövningen?

Säkerhetsprövningen ska ge polisen en möjlighet att "få kännedom om och bedöma dig ur ett säkerhetsperspektiv" (du kan läsa mer om detta här). De vill därigenom bedöma, bland annat, din lojalitet mot de intressen som ska skyddas i yrkesutövningen och, mer generellt, din pålitlighet ur "säkerhetssynpunkt" (3 kap. 2 § säkerhetsskyddslagen (2018:585)).

Själva prövningen utgörs av en intervju och en registerkontroll (3 kap. 3 § säkerhetsskyddslagen (2018:585)). Även om en registerkontroll ska göras ställs inga krav på att en aspirant måste vara ostraffad. Aspirantens lämplighet bedöms istället efter det helhetsintryck av aspiranten som framkommit under säkerhetsprövningen. Eventuella brott som aspiranten har varit inblandad i kommer, givetvis, att vägas in i bedömningen. Det är, exempelvis, inte omöjligt att tidigare brottslighet ses som ett tecken på dåligt omdöme. Det torde dock spela roll vilken typ av brottslighet det rör sig om och när denna har förekommit. Betydelsen av tidigare brott kommer, således, att variera från fall till fall.

Sammanfattning

Det är svårt att uttala sig om huruvida en tidigare dom skulle sätta käppar i hjulet för en eventuell ansökan till polisutbildningen. Det uppställs inga direkta krav på att tidigare brottslighet inte får förekomma hos de sökande eller att det skulle diskvalificerar någon från polisyrket. Det är dock klart att uppgifter i belastningsregistret kommer att vara del i bedömningen av en prospektiv aspirants lämplighet. Med andra ord, det kan absolut påverka din möjlighet att bli polis men det måste inte betyda att det gör det till en omöjlighet.

I den mån du känner dig mer bekväm med att söka in till polisutbildningen först efter det att uppgifterna har gallrats ur belastningsregistret är ju även detta, givetvis, en möjlighet. Det bör dock, än en gång, påpekas att registerkontrollen endast utgör en del av säkerhetsprövningen. Denna ska ju, trots allt, fungera som en allsidig prövning av den sökandes lämplighet.

Avslutningsvis bör det dock påpekas att det är möjligt för dig att söka in till polisutbildningen på nytt i det fall din säkerhetsprövning inte godkänns (du kan läsa vidare om detta här under rubriken "Kan man söka igen...").

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. I den mån du vill ha ytterligare information i ditt ärende skulle du även kunna kontakta polisen direkt. Kontaktuppgifter hittar du, i så fall, här

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare